19 Mayıs 2019 Pazar

DÖRTLÜKLERLE KURULAN NAZIM ŞEKİLLERİ
   
ŞARKI
• Konu genellikle aşk, sevgi, içki ve eğlencedir. • Bestelenmek üzere yazılmış şiirlerdir.
• Nedim bu nazım şeklinin en önemli şairidir.
   
 Kalbim yine üzgün seni andım da derinden, Geçtim yine dün eski hazan bahçelerinden! Üzgün ve kırılmış gibi en ince yerinden, Geçtim yine dün eski hazan bahçelerinden!
Yahya Kemal
 
MURABBA
• Bent denilen dört mısralık bölümlerden oluşur.
• En az üç en fazla yedi bentten oluşur.
• Konu sınırlaması yoktur.
• Nedim, Ahmet Paşa ve Fuzuli önemli temsilcileridir.
   
 Gül yüzünde göreli zülf-i semen-sây gönül Kara sevdaya yiler bî-ser ü bî-pây gönül
Dimedüm mi sana dolaşma ana hay gönül Vay gönül vay gönül vay gönül ey vay gönül
Bizi hâk itdi hevâ yolına sevdâ nidelüm Pây-mâl eyledi bu zülf-i semen-sâ nidelüm
Kul idinmezdi güzeller bizi illâ nidelüm
Vay gönül vay gönül vay gönül ey vay gönül
 
RUBAİ
• Tek dörtlükten oluşur.
• Kendine özgü aruz ölçüleriyle yazılır.
• Konu genellikle şairin dünya görüşü ve hayat felsefesi üzerinde yoğunlaşır.
• Az sözle çok şey anlatmak esastır.
• İran edebiyatında Ömer Hayyam; edebiyatımızda ise Mevlana, Nabi, Nedim önemli rubai şairleridir.
   
 Kim demiş haram nedir bilmez hayyam? Ben haramı helali karıştırmam;
Seninle içilen şarap helaldir.
Sensiz içtiğim su bile haram.
Ömer Hayyam
 
TUYUĞ
• Halk şiirindeki maninin Divan şiirine yansımış biçimi kabul edilir
• Tek dörtlükten oluşurlar
• Konu sınırlaması yoktur. En çok aşk, aşk acısı ve şarap konu edilir. • Edebiyatımızda en çok tuyuğ yazmış şair Kadı Burhanettin’dir
   
 • Beni seven hûblar içinde şâh imiş Sanasın yılduz mâh imiş
Ben denize salmışam bir cânumı Kamu işi başaran Allâh imiş
Kadı Burhâneddin
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder