19 Mayıs 2019 Pazar

   DİVAN EDEBİYATINDA NESİR TÜRLERİ

    Divan nesri’nin özellikleri
 􏰀 a) Dil, konu ve tür yönünden Arap ve İran edebiyatlarının etkisindedir.
􏰀 b) Konu ve düşünceden çok, söyleyiş güzelliğine önem verilir.
􏰀 c) Dili yabancı sözcük ve tamlamalarla yüklüdür. Söz sanatlarına ve mecazlara önem verilir. Cümleler uzundur. Paragraf düzeni yoktur.
􏰀 d) Cümlelere yerleştirilen secilerle (uyaklı sözlerle) şiirdekine benzer bir ahenk yaratılmaya çalışılır.
􏰀 e) Noktalama işareti kullanılmaz.
􏰀 f) Düzyazıda dini-ahlaki konular ağırlıklı olarak işlenir. Tarihi olaylar, gezi izlenimleri, toplumsal sorunlar, bireysel duygular gibi konuların da işlendiği olur.
           
  Divan Nesri’nin Bölümleri
􏰀 Divan edebiyatı daha çok, şiir alanında geliştiğinden, düzyazı alanında şiir kadar yapıt ortaya konmamıştır. Bu alandaki yapıtlarda sanattan çok, öğreticilik esastır. Bundan dolayı; düzyazı, dili ve üslubu açısından üç ayrı bölüme ayrılır:
       
   􏰀 1) Sade Nesir
􏰀 Halkı bilgilendirmek için, yalın, sanatsız bir dille yazılan yapıtlardan oluşur. Genel olarak tefsir ve hadis kitapları, din ve tasavvuf konularında yazılanlarla tarih, menakıpname ve destan niteliği taşıyan yapıtlar bu türdendir. Mercimek Ahmet'in Farsçadan çevirdiği "Kabusname" adlı yapıtı sade nesrin başarılı bir örneğidir.
􏰀 Sade nesir örnekleri olarak aşağıdaki eserlerden söz edilebilir:
􏰀 Seydi Ali Reis'in Mir'atü'l-Memalik adlı gezi yazısı ve Kitabü'l Muhit adlı coğrafya kitabı (16. yüzyıl)
􏰀 Sehi Bey'in Heşt Behişt adlı şuara tezkiresi (16. yüzyıl)
􏰀 Aşıkpaşazade'nin Tevarih-i Al-i Osman (Osmanlı Tarihi adlı eseri (15. yüzyıl)
􏰀 Mercimek Ahmed'in Kabusname tercümesi (15. yüzyıl)
􏰀 Kul Mes'ut'un Kelile ve Dimme tercümesi (14. yüzyıl)
􏰀 Evliya Çelebi Seyahatnamesi (17.yüzyıl)
       
   􏰀 2) Orta Nesir:
􏰀 Günlük konuşma dilinden ayrılmış, zaman zaman süslü nesrin niteliklerini taşımakla beraber; anlatılmak isteneni, anlaşılır bir şekilde ortaya koyan nesirdir.
Öğretici bir amacı olan, bilim ve kültür konularında yazılmış yapıtların çoğu orta nesir niteliğini taşır.
       
  􏰀 􏰀
􏰀
 3) Süslü (Sanatlı) Nesir:
Hüner ve marifet göstermek amacıyla yazılmış, Arapça, Farsça sözcük ve tamlamalarla yüklü, "seci"lerin kullanıldığı, söz ve anlam sanatlarıyla dolu, bağlaçlarla uzayıp giden cümlelerle örülmüş, güç anlaşılır bir nesirdir. Divan edebiyatında süslü nesir türünün karşılığı olarak "inşa" sözü kullanılır. Süslü nesrin ilk örneğini " Tazarruname" adlı yapıtıyla Sinan Paşa kaleme almıştır.
Fuzuli'nin (16. yüzyıl) Şikayetname'si Türkçe yazdığı diğer bazı mektupları Veysi ve Nergisi adlı yazarların (17. yüzyıl) eserleri sanatlı nesir örneğidir.
           
  DİVAN EDEBİYATINDA NESİR (DÜZYAZI) TÜRLERİ
􏰀Tezkireler
 􏰀Dini-Tasavvufi-Ahlaki Eserler a. Tefsirler
b. Kur'an Tercümeleri
c. Kırk Hadis/Yüz Hadis
d. Fıkıh/Kelam e. Fetvalar
􏰀 Menakıbnameler, Velayetnameler
􏰀 Surnameler
􏰀 Seyahatnameler
􏰀 Mektuplar/Münşeatlar
􏰀 Gazavatnameler, fetihnameler, zafernameler/Süleymannameler - Selimnameler
􏰀 Fermanlar
􏰀 Salnameler
􏰀 Siyasetnameler, öğüt verici eserler
􏰀 Vasiyetnameler
􏰀 Sefaretnameler 􏰀 Anı/Hatırat 􏰀Tarihler
     
  Tarih - Vakayiname
􏰀 Tarih, geçmişteki belli bir dönemi anlatan, resmi niteliği olmayan yapıtlardır. Vakayiname ise Osmanlı Devleti'nin resmi tarihidir. Tarih yazarına "müverrih", vakayiname yazarına da "vakanüvis" denir. Silahtar Mehmet Ağa'nın "Tarih", "vakanüvis" göreviyle sarayda uzun süre çalışan Naima'nın "Naima Tarihi", Peçevi'nin "Peçevi Tarihi" adlı yapıtları bu türlerin başarılı örnekleri arasında yer alır.
􏰀 Divan Edebiyatı'nda tarih türünde epey eser verilmiştir. Bunların önemlileri şunlardır:
􏰀 Aşıkpaşazade Tarihi(15. yüzyıl.)
􏰀 Tacü't-Tevarih: Hoca Sadettin Efendi (16. yüzyıl)
􏰀 Peçevi Tarihi: Peçevi İbrahim Efendi (17. yüzyıl)
􏰀 Naima Tarihi: (18. yüzyıl)
􏰀 Cevdet Paşa Tarihi: (19. yüzyıl)
       
  Tezkire
 􏰀 Ünlü kişilerin yaşamöykülerinin toplandığı yapıtlardır. Biyografinin Divan edebiyatındaki karşılığıdır, ilk tezkire örneği, Ali Şir Nevai'nin, şairlerin yaşamlarını anlattığı "Mecalisü'n Nefais" adlı yapıtıdır. Latifi'nin şairlerin yaşamını anlattığı " Tezkiretü'ş Şuara" adlı yapıtı süslü nesir örneğidir. Sinan Paşa'nın "Tezkiretü'l Evliya" adlı yapıtı da evliyaların yaşamlarının yer aldığı bir tezkiredir. Anadolu'daki en önemli örnek Sehi Bey'in Heşt Behişt Tezkiresi'dir. (Sekiz Cennet)
       
  Seyahatname
􏰀 Yazarların gezip gördükleri yerlerden edindikleri izlenim ve bilgileri aktardıkları yapıtlardır. Amaç, gezilen yerlerin doğal güzelliklerini, toplumsal yaşamlarını, gelenek ve göreneklerini tanıtmaktır.
􏰀 Evliya Çelebi'nin "Seyahatname" adlı yapıtı bu türün en önemli örneklerinden biridir.
􏰀 Seydi Ali Reis'in "Miratü'l Memalik"i hem bir seyahatname hem de bir anıdır.
       
  Sefaretname
􏰀 Osmanlı elçilerinin, bulundukları ülkelere ait bilgileri ve izlenimlerini içeren ve gezi yazısına benzeyen yapıtlardır.
􏰀 Yirmisekiz Çelebi Mehmet'in "Paris Sefaretnamesi" adlı yapıtı bu türün başarılı bir örneğidir.
       
  Siyasetname
 􏰀 Devlet adamlarına yöneticilikle ilgili bilgiler veren yapıtlardır.
􏰀 Edebiyatımızda bu türün ilk örneği Yusuf Has Hacib'in mesnevi tarzındaki "Kutadgu
Bilig" adlı yapıtıdır.
􏰀 Ayrıca Nizamülmülk'ün "Siyasetname",
􏰀 Lütfi Paşa'nın "Asafname" adlı yapıtları bu türün başarılı örneklerindendir
         
  Münşeat (Mektup)
􏰀 Mektuplardan veya çeşitli konulardaki süslü nesir örneği olan düzyazılardan oluşan yapıtlardır.
􏰀 Nabi'nin özel-resmi mektuplarından ve değişik yazılarından oluşan "Münşeat" adlı yapıtı bu türün başarılı örneklerindendir.
􏰀 Divan Edebiyatı'nda pek yaygın değildir. En bilinen örnek Fuzuli'nin Şikayetname'sidir.
       
  Siyer
􏰀 Hz. Muhammed'in; hayatını anlatan yapıtlardır. Bu yapıtlarda Hz. Muhammed'in; dünyaya gelişi, peygamberliği, Miraç olayı, Hicret olayı, savaşları, mucizeleri ve vefatı derin bir heyecanla dile getirilir.
􏰀 Edebiyatımızda bu türün ilk örneği, Erzurumlu Darir'in "Siretü'n Nebi" adlı yapıtıdır. (14. yüzyıl) Düzyazı-şiir karışımı bir eserdir.
       
  Surname
􏰀 Şehzadelerin sünnet düğünleri ve "kadın sultan"ların düğün törenleriyle ilgili eserlerdir. Manzum (genellikle kaside biçiminde) olanları da vardır.
       
  Şehrengiz
􏰀 Bir şehrin (bazen insanlarının ve özellikle kadınlarının özellikleri de katılarak) güzelliklerinin anlatıldığı eserlerdir. Manzum da olabilir.
       
  Gazavatname
􏰀 Gaza (din uğruna savaşların anlatıldığı manzum veya düzyazılı eserlerdir. Yükselme Devri'nde çok yazılmış, sonraları azalmıştır.
       
  Habname
􏰀 Görülen bir rüya anlatılıyormuş gibi, bir olay ya da kişi hakkında görüşlerin söylenmesi biçiminde yazılır. Manzum da olabilir.
􏰀 Veysi'nin (17. yüzyıl) Habname'si bu türün en önemli örneğidir. Habnameler eleştiri ve yergi içerir.
􏰀
       

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder