18 Mayıs 2019 Cumartesi

Garipçiler özet!

GARİPÇİLER
(BİRİNCİ YENİCİLER)

•Garipçiler; Orhan Veli, Melih Cevdet Anday, Oktay Rifat Horozcu’nun oluşturduğu bir topluluktur.

•1941 yılında Orhan Veli, Oktay Rıfat, Melih Cevdet “Garip” adlı ortak bir kitap yayımladılar.

•Şiirle ilgili görüşlerini bu yapıtın ön sözünde açıkladılar. Bu ön sözde yerleşik şiir anlayışına meydan okuduklarını açıkladılar.



GARİP AKIMININ ÖZELLİKLERİ
•Şiirde ölçü, kafiye ve dörtlüğe karşı çıkmışlardır.

•Şiirde şairaneliği, mecazlı söyleyiş ve sanatları kabul etmediler. Sade bir dil kullandılar.

•İşledikleri konular günlük hayattan sıradan insanların problemleri ve hayattaki bazı garipliklerdir.

•İroni ve mizah Garipçilerin ayırıcı özelliklerindendir.

•Siyaset dışı kalmışlardır.

•Yaşama sevinçlerini fazlasıyla şiire yansıtmışlardır.

•O güne kadar şiirimizde kullanılmayan bir takım sözcükleri kullandılar.

•Şiirin müzik, resim gibi sanatlarla olan ilişkisine son vermişlerdir.

•Bütün güzelliği öne çıkarılmıştır.

•Şiirde toplumsal aksaklıkları eleştirmişlerdir.

•Bu şairlerin en bilinen şiirleri İstanbul’u Dinliyorum Gözlerim
Kapalı , Anlatamıyorum, Tek Başına ve Sessizlik’tir

İSTANBUL’U DİNLİYORUM GÖZLERİM KAPALI
İstanbul’u dinliyorum, gözlerim kapalı;
Önce hafiften bir rüzgâr esiyor, Yavaş yavaş sallanıyor, Yapraklar ağaçlarda.
Uzaklarda, çok uzaklarda,
Sucuların hiç durmayan çıngırakları,
İstanbul’u dinliyorum, gözlerim kapalı.
İstanbul’u dinliyorum, gözlerim kapalı;
Kuşlar geçiyor, derken,
Yükseklerden, sürü sürü, çığlık çığlık,
Ağlar çekiliyor dalyanlardan, Bir kadının suya değiyor ayakları, İstanbul’u dinliyorum, gözlerim kapalı.

                           ORHAN VELİ KANIK

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder